- Editură: Trei
- Cod: trei
- Autor(i): Erich Fromm
- Apariție: 2021
- Colecție: Psihologia pentru toti
- ISBN: 978-606-40-1095-7
- Nr. pagini / Copertă / Format: 248 pag. (coperta paperback cu clapete | format 13x20 cm)
Erich Fromm
Intr-o lume care nu mai crede nici in fericirea prin consum si nici in binefacerile concurentei egoiste si ale progresului nelimitat, A avea sau a fi? este un manifest pentru o noua ordine psihologica si socio-economica. Fromm urmareste istoria si efectele a doua moduri fundamentale de a exista: cel bazat pe avere, putere si agresivitate, respectiv cel motivat de dragoste, daruire si spontaneitate.
Solutiile iesirii din starea de depresie si dezumanizare birocratica sunt articulate intr-un program socio-economic temerar, care merge de la initiativele individuale ale „consumului sanatos" si ale intensificarii trairilor spirituale pana la masuri globale in favoarea unei democratii participative, a unui management umanist si a diminuarii inechitatilor flagrante.
Punand laolalta argumente psihanalitice si marxiste cu revelatii din mistica medievala si cu subtile analize macroeconomice, si tintind deopotriva excesele capitalismului si socialismului, A avea sau a fi? este o sinteza surprinzator de actuala.
Consumatorul este vesnicul sugar ce plange dupa biberonul cu lapte. A consuma reprezinta o forma de „a avea", probabil forma cea mai importanta. Consumul alina nelinistea, intrucat ceea ce ai nu-ti poate fi luat; dar el te indeamna sa consumi si mai mult, pentru ca ceea ce ai consumat anterior nu-ti mai ofera satisfactie.
E. Fromm